Všeobecná predstava, že práca finančného sprostredkovateľa je len o stretnutiach s klientom, je naozaj vzdialená od skutočnosti. Stať sa finančným sprostredkovateľom nie je už také jednoduché ako kedysi a rozbehnutie vlastnej firmy je časovo aj finančne náročné. Prečítajte si, čo všetko je potrebné zabezpečiť pred tým, ako sa rozhodnete osamostatniť sa a založiť si vlastnú firmu.
Povolenie na vykonávanie činnosti
Pokiaľ sa niekto rozhodne venovať financiám ako samostatný finančný agent (SFA), licencia Národnej banky Slovenska, certifikát z odbornej skúšky s vyšším stupňom odbornej spôsobilosti (pre PFA je dostatočný stredný stupeň) a absolvovanie osobitného finančného vzdelávania sú hlavným predpokladom na to, aby túto činnosť vôbec mohol začať vykonávať. Treba myslieť na to, že platnosť odbornej skúšky sú štyri roky a OFV len jeden rok. V prípade, že niekto činnosť vykonáva bez platných certifikátov, hrozí mu zo strany NBS pokuta.
Legislatíva a právna podpora
V rámci procesu zazmluvnenia a samotnej legislatívy pravidelne dochádza k zmenám, ktoré je nutné sledovať. S tým sú spojené nemalé náklady na právne služby, nehovoriac o pokutách, ktoré môžu vzniknúť kvôli nedodržiavaniu týchto nariadení. Pozor si treba dať aj na ochranu osobných údajov a GDPR. Na komunikáciu s klientom a elektronické potvrdzovanie podkladov je potrebné mať súhlas klienta. NBS zase vyžaduje pravidelný reporting údajov. Všetky tieto kroky je zároveň dôležité zaznamenávať. Je to ochrana nielen finančného sprostredkovateľa, ale aj klienta. Práca s ľuďmi prináša rôzne situácie a aj napriek snahe ponúknuť klientovi to najvhodnejšie riešenie, vždy môže dôjsť k jeho nespokojnosti. V takom prípade je dobré mať pri sebe partnera, ktorý kontroluje vašu činnosť, aby prebiehalo všetko ako má a v prípade, že problém nastane, pomôže vám ho vyriešiť. Množstvo finančných sprostredkovateľov preto využíva služby broker poolu, ktorý im poskytne to najdôležitejšie - zázemie, právnu podporu aj služby back-office.
Administratíva a back-office
Podpisom zmluvy s klientom sa práca nekončí. Je potrebné overiť, či je dokumentácia potrebná k finančnému sprostredkovaniu v poriadku. Jedná sa o spracovanie všetkých právnych nariadení, potrebných na vytvorenie podkladov na web, tlačív, šablón a podkladov zasielaných e-mailom. Práve pri týchto krokoch nastupuje práca back-office, ktorá je v celom procese najkomplikovanejšia. Bez dobre nastavených procesov a kvalitného IT zázemia sa môžu vyskytnúť rôzne komplikácie a zdržania, ktoré môžu negatívne ovplyvniť skúsenosť klienta.
Produkty a ich parametre
„Nie je múdry ten, čo všetko vie, ale ten, čo vie, kde to má hľadať.” V tomto biznise to platí obzvlášť. Nie je potrebné, aby finančný sprostredkovateľ vedel naspamäť detaily každého produktu. Je dôležité, aby sa vyznal v problematike a na základe toho vedel klientovi navrhnúť ideálne riešenie. Ten správny produkt už vie na základe potrebných parametrov vyhľadať. Na to slúžia porovnávače, kalkulačky, v špecifických prípadoch produktoví špecialisti. Bez nich sa už nezaobíde takmer žiadny sprostredkovateľ.
V práci finančného sprostredkovateľa je najdôležitejší spokojný klient. Kvôli administratívnej a legislatívnej záťaži na potrebnú starostlivosť o neho častokrát nezostáva priestor. V dnešnej dobe od týchto povinností dokážu sprostredkovateľa odbremeniť servisné spoločnosti, ktoré sa na tieto činnosti špecializujú. Navyše, okrem nich ponúkajú veľa iných praktických služieb, s ktorými sprostredkovateľ môže všetky povinnosti spomenuté vyššie hodiť za hlavu a skutočne sa tak sústrediť na to najpodstatnejšie - na klienta.