Z pohľadu obratu v retailovom sprostredkovaní sa broker pool Finportal dlhodobo zaraďuje medzi tri TOP spoločnosti na Slovensku. Počet jeho finančných sprostredkovateľov je dnes viac ako 2 700. O tom, prečo je v oblasti finančného sprostredkovania najdôležitejšia sloboda a zároveň poskytnutie stabilného zázemia, sme sa rozprávali s CEO Finportal, Rudolfom Adamom a CSO Katarínou Faktorovou.
V tomto roku ste podľa údajov Národnej banky Slovenska získali takmer 400 nových finančných sprostredkovateľov, čo bolo najviac v porovnaní s ostatnými SFA . V čom vidíte hlavný dôvod nárastu?
RA : Dôvody sú dva. Časť z celkového počtu nových finančných sprostredkovateľov patrí internej sieti NN, z ktorej časť pôsobí vo Finportal od roku 2022. Druhým dôvodom nárastu je to, že naše služby oslovujú sprostredkovateľov, ktorí hľadajú zmenu. Veľkú úlohu pri ich rozhodovaní a výbere zohráva aj stabilita a finančné zázemie, obzvlášť v týchto turbulentných ekonomických časoch. Sprostredkovatelia si hľadajú partnera, u ktorého budú mať istotu, že ho tu nájdu aj o rok, o dva, či o desaťročie. Finportal takým partnerom bezpochyby je.
KF: Rozhodovacím faktorom je najmä skutočné poskytnutie slobody a nielen jej hlásanie. U nás platí, že na partnerov nevyvíjame žiadny obchodný tlak. Je na každom z nich, aký objem produkcie dosiahne a v akej inštitúcii to bude. Mali by však konať vždy v prospech klienta a jeho požiadaviek a v medziach legislatívy.
Pokiaľ sa finančný sprostredkovateľ rozhodne s vami spolupracovať, okrem toho, že má možnosť budovať si vlastnú obchodnú značku, ako je to s kmeňom klientov - zostáva stále jeho vlastníctvom ?
KF: Chceme, aby sa u nás partneri cítili dobre, aby sa mohli naplno venovať obchodu a rastu ich spoločnosti. Určite nie je dobre, ak podvedome riešia čo bude, ak sa náhodou rozhodnú odísť. Práve tu je dôležitý fakt, že u nás partnerom zmluvne garantujeme vlastníctvo štruktúry a klientskeho kmeňa. Sloboda je aj o tom, že ak sa raz naše cesty rozídu, zachováme sa férovo a to najväčšie aktívum sprostredkovateľa - kmeň klientov a spolupracovníkov odchádza bez právnych obštrukcií spolu ním. Sme seriózny partner pri nadviazaní spolupráce aj pri jej prípadnom ukončení.
RA: Pod pojmom sloboda, ktorú ponúkame, myslíme aj zachovanie vlastnej značky a identity, ktorú niektorí partneri dlhé roky budovali alebo ešte len chcú začať budovať. Aktuálne trendy v Európe potvrdzujú staré známe pravidlo, že v našom biznise je najdôležitejší takzvaný self branding. Budovanie svojho mena prináša viac klientov, ako nemoderné “lídovacie” systémy. K tomu automaticky patrí aj vybudovanie kmeňa klientov a spolupracovníkov. Hlavnou úlohou broker poolu je podpora, rozvoj a organický rast partnerov. Budovanie vlastnej internej siete by vôbec nemalo byť jeho súčasťou, ak je tomu inak, vtedy už nehovoríme o broker poole. V tomto ohľade sme na slovenskom trhu skutočne jediní.
Hovorí sa, že biznis je nielen o službách, ale najmä o ľuďoch. Platí to aj v prípade Finportal?
RA: Dovolím si povedať, že toto platí u nás vo Finportal na sto percent. Na centrále máme silný a profesionálny tím tak v administratíve, v produktovej podpore, ako aj v obchode. Naši odborníci patria medzi topku na trhu. Majú dlhoročné skúsenosti s reálnym obchodom, nie sú len teoretici.
KF: Presne tak, nie sme len call centrum alebo četbotom – za všetkým sú ľudia, s ktorými má mnoho z našich partnerov priateľské a dôverné vzťahy.
Zaraďujete sa medzi lídrov na trhu finančného sprostredkovania, pričom veľa prostriedkov investujete najmä do vývoja vlastného IT systému, kalkulačiek a zjednávača. Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou?
RA: Finportal už od svojho vzniku dbal na vývoj vlastných IT nástrojov. Nechceli sme len predávať hotový kúpený produkt, ktorý by mal svoje limity a vytváral závislosť na dodávateľovi. Chceli sme vlastný systém, ktorý by spĺňal naše vysoké požiadavky a bol flexibilný. Pridaná hodnota vo forme vlastného informačného systému by mala byť štandardom každého broker poolu. To aktuálne okrem Finportal spĺňa ešte spoločnosť Umbrella. Vývoj systému je náročný na čas, vyžaduje si veľký objem investícií a odborníkov, no výsledok stojí za to. Našim cieľom aj do budúcna je kvalitným servisom a ponúkanými službami osloviť ďalších sprostredkovateľov a posunúť sa v rebríčku SFA na top pozíciu, tak v obrate ako aj počte sprostredkovateľov.
KF: V IT oblasti sme “trend-settrom” v mnohých riešeniach, ktoré vo vlastnej réžii vyvíjame, čím de facto dláždime cestu aj ďalším spoločnostiam. Naša ponuka IT riešení je naozaj veľmi široká. Nie je to len IT systém na správu CRM klienta, ale aj porovnávač produktov, appka, rôzne produktové kalkulačky.